20 oktober 2012

Onder invloed van beïnvloedbaarheid...

We konden het op onze Hollandse klompen voelen aankomen, een door dopingschandalen verziekte wielersport en een zichzelf respecterende onderneming die zich er niet langer mee wil vereenzelvigen. Toch was het land in rep en roer. Althans, als we de reguliere media en overstromende social media kanalen mogen geloven.

Op nu.nl kunnen we lezen dat de Rabobank eind 2012 stopt met de sponsoring van de professionele wielerploeg en zich eigenlijk alleen nog wenst te verbinden met de amateurs en een nieuwe generatie topsporters. Een financiële strop voor de ploeg in kwestie, maar op basis van de feiten is er ook veel begrip voor de keuze van de bank.

(foto: johnknoops.nl)

Door deze rigoureuze maatregel lijkt voor de Rabobank het gevaar op imagoschade geweken. Voor de wielrenners, schuldig of onschuldig, en de wielersport in het algemeen, is dat geenszins het geval. Zoals de hockeyploeg van de Boston University in de blog-post over 'geschreven en ongeschreven regels', heeft de wielersport te maken met ernstige reputatieschade.

De vraag is of een 'crisis' als deze voldoende zal zijn om het tij te keren. Binnen deze tak van sport is een serieuze cultuurverandering nodig, om de verleiding tot het gebruik van doping te stoppen. Het gaat niet meer om op zichzelf staand voorval, er is ook sprake van social druk binnen een groepscultuur met eigen waarden en normen. En, wat zou de rol van een hoofdsponsor daarin kunnen zijn?

Voor meer informatie en ervaring van LSH met betrekking tot het organiseren en faciliteren van cultuur- en veranderingsprogramma's, verwijzen we je naar het onderdeel contact op onze website.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten